Jasper & Nicky in Zuid-Amerika

Buenos Aires

Na een tijd van stilte weer een berichtje van ons uit het verre Zuid-Amerika! Wederom bedankt voor alle leuke enthousiaste reacties, heel leuk om te lezen! We zitten inmiddels alweer in El Calefate, waar we vandaag de Perito Moreno gletsjer hebben bezocht, maar daarover later meer ;) Eerst Buenos Aires!!

We zijn in totaal 7 nachten in de Argentijnse hoofdstad gebleven, waar we een druk programma hadden. Er stond ons een intensieve talencursus te wachten van maandag tot en met vrijdag, terwijl we zondagnacht pas rond middennacht in ons hostel aankwamen. Beetje lastig opstaan, maar zeker de moeite waard! We hadden deze lessen bij talenschool Elebaires in hartje centrum op 10 minuutjes lopen van ons hostel.

We begonnen de lessen met z´n 3en, iemand uit San Fransisco hield ons de eerste ochtend nog gezelschap. Hij haakte na 2 uurtjes al af, hij vond het niveau te laag. Niet heel gek, gezien hij al vier jaar Spaans had gehad en wij natuurlijk in een beginnersklas zaten, het lag dus niet aan ons!! We hadden twee docenten, in de ochtend (9:00 - 11:00) Gisela die ons in een rap tempo mucho informatie gaf. Pennen, pennen, focussen.. vermoeiend! Het tweede deel (11:15 - 13:00) hadden we Valeria die echt met ons ging oefenen. Beiden super enthousiaste dames!

Het was wel erg intensief zo met zijn tweetjes, maar ook wel echt heel leerzaam! We hebben er echt wat aan gehad, kunnen zinnetjes formuleren en hebben natuurlijk onze Spaanse woordenschat verrijkt. Doordat we met zijn tweetjes waren, konden we een goed tempo aanhouden waardoor we in één week lesmateriaal voor twee weken hadden doorlopen. Jaja, wel een beetje trots! Helemaal toen we aan het einde van de week ons diploma kregen uitgereikt, helemaal feestelijk! De talenschool zou ik ook echt aanraden! Heel persoonlijk, gezellig en heel erg vriendelijk personeel. Er werden ook verschillende uitjes vanuit de talenschool georganiseerd.. van tangolessen tot het bezoeken van voetbalwedstrijden.

Na onze dagelijkse portie hersenskraken, hadden we de middagen om de stad te leren kennen. Best een opgave na ochtend zo hard te hebben gestudeerd en niet te vergeten, kregen we ook huiswerk! Toch hebben we ons best gedaan! We hebben samen met Laura, de baas van de talenschool een historical walk door het centrum gedaan. Ze vertelde over de geschiedenis van de stad en ook dat haar opa nog op zijn paard door de Av. De Mayo reed. Deze stad heeft namelijk nog helemaal niet zo´n lange geschiedenis, namelijk maar 200 jaar.

Ook vertelde ze over de architectuur, het contrast tussen de schitterende oude gebouwen met franse balkonnetjes en de lelijke flats uit de jaren 70 die er naast/tussen zijn gebouwd. Natuurlijk ook over de politieke onrust uit het verleden en heden. Het lijkt maar al te moeilijk ze zijn Buenos Aires/Argentinie te veranderen, want volgens Laura draait iedereen een beetje door als hij/zij Casa Rosada betreedt (het Witte Huis van Argentinie).

Naast deze tour hebben we ook het congresgebouw bezocht, beetje als het Capitol in Washington. Toch draait het in Buenos Aires toch een beetje om de wijken, welke we dan ook allemaal hebben bezocht. Het rijke Recoleta en Puerto Madero, in eerstgenoemde ligt ook de beroemde begraafplaats waar onder andere Evita begraven ligt. Heel bijzonder! Op de één of andere manier heeft, vooral Nicky, iets met begraafplaatsen. Het klinkt heel freaky, maar die begraafplaats is zo bijzonder. Het zijn allemaal kleine huisjes, waar je vaak de kisten gewoon in ziet staan. Kunnen het eigenlijk moeilijk omschrijven, de foto´s zeggen veel meer! Het zijn overigens ook echt een soort van huisjes, qua verkoop etc. Mensen, vooral de nouveau riche, ligt in de rij om een optrekje te kopen. Kosten.. ongeveer 1 miljoen!

De wijken San Telmo en La Boca zijn de echte oude arbeiderswijken, eerstgenoemde voornamelijk de wijk van de Tango, welke ook nog steeds op veel pleintjes uitgevoerd wordt. Naast de vele marktjes en antiekwinkeltjes geeft dit een kleurrijk beeld. La Boca staat natuurlijk bekend om het voetbalstadion van de Boca Juniors! En om de gekleurde huisjes in El Caminata. Toch is dit geen wijk om buiten de toeristische gebieden te lopen, ook overdag.

Palermo ligt tegen Recoleta aan en is ook behoorlijk rijk, maar vooral aan leuke boutiques, restaurantjes, café´s, livemuziek, prachtige parken.. gewoon heel erg levendig! Elke avond is het er druk en bruist het van de mensen. Heel erg gezellig! We bezochten zaterdagavond Plaza Serano en waren zeker niet alleen. Overdag hadden we wat parken bezocht, welke echt heel erg mooi waren!

Donderdagmiddag zijn we naar Plaza de Mayo geweest waar de Dwaze Moeders nog elke week een half uur een aantal rondjes om aandacht te vragen voor hun verdwenen kinderen tijdens de dictatuur van de militaire Junta. Deze werd gevolgd door een andere demonstratie, maar we waren er al bijna aan gewend. In Buenos Aires protesteren ze alleen maar! Elke dag zijn er mensen bezig de resten van verfbommen schoon te maken op de overheidsgebouwen. Hele straten worden met gemak afgezet en de ME staat 24/7 op scherp. Bizar!

Vrijdagavond hebben we overigens een tangoshow bezocht inclusief eten. Best chique.. lekker met de allstars, maar het maakte allemaal niet uit! Het eten was ok maar het gezelschap misschien nog wel beter. Naast ons zat een ouder echtpaar uit Canada dat echt al de hele wereld was ver geweest! Heel bijzonder! De man, Harry, had 45 jaar geleden ook al door Zuid-Amerika gereisd en had veel te vertellen. De tangoshow was ook leuk! Een afwisseling van snelle tango, zingen en het orkestje dat speelde. Ze speelden trouwens ook het nummer van de bruiloft van Maxima en Willem-Alexander! Nu alleen geen traan.. wel een beetje kippevel.

Op Maxima reageert iedereen hier trouwens super positief! Toch een beetje tegen de verwachtingen in, gezien haar papa niet echt een lieverdje was hier. Maar iedereen is heel trots op het feit dat ze met een kroonprins is getrouwd etc. Toch leuk!

Na een week Buenos Aires zijn we toch niet razend enthousiast over deze stad. Misschien hadden we te hoge verwachtingen? Voor Zuid-Amerikaanse begrippen is het een wereldstad, modern, rijk, hip etc. Wij zijn toch wel wat verwend .. De straten waren vuil en allemaal kapot, er waren veel zwervers en toch overheerse er vooral savonds een gevoel van terechte onveiligheid. Er werd ook aangegeven dat je in het donker lege straten moest vermijden, waar toevallig ons hostel ook in lag. Dan neem je toch liever een taxi, maar ook deze zijn niet te vertrouwen. Je moet erg opletten of ze een licence hebben hangen en of er niet met de meter is geprutst. Ze kunnen je overigens ook meenemen naar plekken... nja, in ieder geval is ons niks overkomen!

Nu back to nature.. na een groots avontuur (waarover later meer) zijn we gearriveerd in het prachtige Patagonie! Vooral Jasper direct helemaal happy! Nicky moest nog wel wat wennen aan het temperatuurverschil, van 25 graden naar rond het vriespunt. Onze volgende blog zal gaan over El Calefate en El Chalten. We hebben onze planning namelijk toch iets moeten aanpassen. De boot van Puerto Natalas naar Puerto Mont vertrekt namelijk een paar dagen eerder. Hierdoor gaan we niet Torres del Paine in.. jammer, maar keuzes.

Nou Hollandse luitjes, tot de volgende blog!! Is het weer overigens al een beetje meer richting zomer aan het gaan??Het zal in ieder geval warmer zijn dan hier, dat is een troost ;)

Foto´s van BA zijn HIER te vinden!

Sabber

Zozo, Nicky is toch nog wel actief zie ik! Spaans, gaaf joh! Jammer dat Buenos Aires niet alles was wat jullie verwacht hadden!

is alles rustig.. pfff stageleven is toch wel weer zwaar. Het weer... de ene dag 25 graden en de andere dag regen.. we zitten nog steeds in Nederland! haha.. Veel plezier in Paragonie.. Nick één voordeel in die temperatuur zal je nog niet bevriezen;)

Kussie

mars en men

Klinkt weer erg leuk allemaal! Misschien moeten jullie je eigen verhalen even weer terug lezen om het meer te waarderen ;). De foto's van de begraafplaats zeggen inderdaad meer dan 1000 woorden, wat bijzonder.
Het weer is hier nu wel redelijk, inderdaad fijn dat jullie ons daar niet meer jaloers mee gaan maken ;). Verder ook alles goed hier. Marcel is zich voor aan het bereiden op zijn nieuwe baan en Mandy is druk aan het zoeken naar werk.
Hopen snel weer van jullie te horen!

Kus van ons

michel en jeannette

HIEPERDEPIEP HOERA!!!
Lieve Nicky, PROFICIAT met je 23 ste verjaardag.
Michel en Jeannette

Mac

Nickje!!! Volgens onze tijd is het nu 12 uur en daarom.... GEFELICITEERD MET JE VERJAARDAG!! Maak er een leuke dag van daar in het verre zuiden van Amerika en ik zal er één op je drinken vanavond ;) zoen

Caro, Rob & Jamie

Hey Nicky!

Gefeliciteerd met je verjaardag!!!!!!!!
Veel plezieren geniet ze lekker.

Liefs en groetjes van je fam. uit het verre Koedijk :-)

Sjoerd

Hey Nicky (en Japje)

Feliz cumpleaño!!! Espero que tienes un día estupendo!

Leuke blog weer! De steden in Midden-Amerika waren af en toe ook al niet om vrolijk van te worden, ben benieuwd hoe dit op de rest van jullie trip is. Heel veel plezier, ook op het boottripje, en ik kijk uit naar de volgende!
Xje

Ardy en Jur

Lief Nickebeest, Van Harte Gefeliciteerd met je 23 jarig bestaan. Van ons een hele warme zoen, want die kan je nu wel gebruiken. Bij ons is het warmer dus drinken wij vanavond een koud roseetje op je verjaardag. Proost. Hahahaha iedereeen is vast jaloers op dat lekkere "ïjsje", je bent al 55x bekeken. Veel plezier nog en vooral doorgaan met al die leuke verhalen. Bedankt.

Henry

Hoi Nicky (ook voor Jasper),
Je gaat straks opstaan en dan ben je wat later jarig. Gefeliciteerd....23 al weer. Hoop dat jullie een leuke dag hebben al is het zonder paarden. We nemen vandaag een extra borrel/wijntje. We hebben geen taart voor onszelf genomen. Goed hè!
Mooi verhaal uit BA en we kijken uit naar het verslag uit het diepe/koude zuiden.
Bye/x PAPA

Tessa

Nicky lieverd!

Er is er 1 jarig, hoera, hoera! Dat kan ik nu niet zien maar dat ben JIJ!!! Dat vind ik best prettig jaja en daarom zing ik nu blij, blij, blij, blij!! HieperdepiepHoera!
Gefeliciteerd met je verjaardag! Joepie de poepie! Heel erg gek dat ik je niet kan kussen, knuffelen en taart met je kan eten. Hopelijk verwend Jappie je op deze hele mooie dag. Houd hij je lekker warm?
Ga je snel mailen!!

Dikke verjaardagskussen

Oma Aaf

Nicky van Harte gefeliciteerd met je verjaardag en Jasper ook jij gefeliciteerd met Nicky.
Ik ben zo blij dat jullie het fijn hebben!
Heel veel liefs en een dikke kus van jullie Oma.

Snyvon

Hey Nickepik (en Jasper),

Ik heb al een paar keer geprobeerd te reageren, maar het lukt steeds niet. Hebben jullie me geblokkerd voor de reacties of zo? Fraai is dat..

Gefeliciteerd! Dat wordt een flinke cocktail bestellen neem ik aan :) Ik ben echt zo jaloers, niet normaal. Heerlijk dat gereis de hele tijd en mooie dingen zien. je gaat het niet geloven, maar ik ben gewoon zo'n 15 tot 20 uur per week bezig met school tegenwoordig... Geloof het zelf ook nog niet helemaal haha.

Die foto bij de waterval is trouwens echt supergaaf! Dat is er een voor op de canvas ;) Alle foto's zijn eigenlijk wel cool trouwens. Naja, ik kan wel een heel verhaal gaan houden, maar het wordt nooit mooier dan die van jullie.

Hasta la pasta en een dikke verjaardagszoen!

Liefs

Wicky zonder Nicky

Heee meis!

Allereerst van harte gefeliciteerd met je verjaardag, wat in het Spaans zou moeten zijn 'feliz cumpleaños', maar dat weet jij nu vast beter dan ik ;-).

Superleuk om jullie blogs te lezen en op de foto's te zien dat jullie het naar je zin hebben daar! Geniet er maar van!

Bij de NS gaat alles z'n gangetje, onze RFC's zijn eindelijk gereleased in Verve 2 :p, maar daar zal ik je verder maar niet mee lastig vallen!

Liefs,
Winnie

De Jarige Nicky

Lieve Nick,
Gefeliciteeerd met je verjaardag!!!!!
Heeel veel plezier vandaag en geniet ervan!
Jarig in Patagonie!!! Te koel!
Groetjes aan Jasper.
Nick, we missen je!!
Dikke kus Maartje & Anne-Marie

Leoni Ex-NSer

Heey nicky, wauw jullie verhalen zijn allemaal erg indrukwekkend!! Ben jaloers! nou geniet nog maar veel en ook nog: gefeliciteerd! xxx

Sandra

Lieve Nicky,

Beter laat dan nooit zeggen ze ..Alsnog van Harte met je verjaardag, heb net alles van jullie trip zitten bekijken wat gaaaaaaf en ben blij dat jullie het naar jullie zin hebben.

Zag dat Winnie ook hebt gereageerd en idd alles is eindelijk doorgevoerd....maar dat hoor je ooit nog wel eens. Geniet van jullie trip.

XX Sandra

Bastiaan

Nicky,

Nog gefeliciteerd met je B-day!
Als je simkaart nog in Nederland ligt heeft smsen ook geen zin dus dan nu nog maar op deze manier feliciteren!
Geniet van jullie reis en mocht ik ooit nog een keer slagen laat ik het jullie weten!

xx Bas