Jasper & Nicky in Zuid-Amerika

Watervallen

Hallo Allemaal!!!

Daar zijn we weer, wederom bedankt voor alle lieve, leuke en enthousiaste reacties. Het doet ons weer extra beseffen dat het toch echt wel heel bijzonder is wat we zien en doen. Daarbij is het sowieso leuk om te lezen hoe het thuisfront meeleeft en hoe het in Nederland is.. helaas regenachtig, dat dan weer wel.

Zoals we al vertelden, waren we inmiddels in Puerto Iguacu beland om daar de prachtige watervallen te zien. Deze scheiden Argentinie en Brazilie, daarom kan je deze ook aan beide kanten bekijken. Er is dus zowel aan de Argentijnse en de Braziliaanse kant een National Parc. Aangezien we natuurlijk allebei de kanten willen bewonderen, zijn we hier twee hele dagen gebleven.

Op de dag van aankomst was het al vrij laat en hebben we weinig meer ondernomen. Behalve een beetje gaar zijn van onze lange reis en eten, gingen we vrij vroeg slapen. Op zondag zijn we naar de Argentijnse kant van de watervallen geweest, direct na het ontbijt pakten we de bus en een half uurtje later stonden we in het National Parc. De entree konden we nét betalen, gezien we ons een beetje vergist hadden in de waarde van de pesos. Deze moet je namelijk door vijf delen en de Braziliaanse Real door drie. Gelukkig hadden we genoeg eten en drinken meegenomen, maar een wijze les voor de volgende keer.

Het park was groot met verschillende trails, zoals de Green Trail waar veel soorten aapjes door de bomen slingerde. Ook een uppertrail, waar je vooral vanaf boven naar de falls kon kijken. Dit waren de Argentijnse watervallen, deze zijn trouwens niet supergroot in vergelijking met de Braziliaanse. De lowertrail ging vanzelfsprekend langs de onderkant van de watervallen en kon je een bootje nemen naar de overkant voor nog meer mooie uitzichten. Het was wederom erg warm en de trails waren niet kinderachtig, maar je hoort ons niet klagen.. het was supermooi!

Na al deze trails childen we even wat bij een eettentje waar ook veel racoons rondliepn. Sowieso zagen ze er schattig uit, maar hadden toch wel erg lange nagels en tanden. Overal stonden signs met: ´The racoons can en will bite´. Toch had Nicky er wel eentje mee naar huis willen nemen!

Het meest spectaculaire van de dag bezochten we met de trein, Nicky haar Ns-hart begon alweer sneller te kloppen. Deze trein (die keurig op tijd vertrok) bracht ons naar ´de grote jongens´, de waterval waar het meeste water naar beneden komt zetten. Deze zijn overigens voor ong. 1/3 van Argentinie en 2/3 van Brazilie, ja eerlijk zullen we alles delen. Die verdeling van de watervallen ligt trouwens nogal gevoelig. Vanaf dit punt stond je erg dicht op de watervallen en keek je zo naar beneden in een mistige schuimende watermassa, waar eigenlijk niets te zien was. Dit maakte het des te indrukwekkender en mysterieus. Heel erg gaaf!

´s Avonds lekker gegeten bij de overburen, een stampvol terras met veel Perilla-gerechten (soort BBQ) en een leuk live bandje. Next day gingen we naar de Braziliaanse kant, waar je minder dicht bij de watervallen kan komen, maar een prachtig overzicht hebt. Hoewel we een beetje het gevoel hadden gisteren alles wel gezien te hebben, zijn we de reis toch maar aangegaan. En een reis was het.. we moesten namelijk weer de Braziliaanse grens over. Eerst de bus naar de border van Argentinie, daar wacht de bus netjes totdat iedereen zijn stempel heeft gehaald en gaat weer veder. Tot de Braziliaanse border, waar je er officieel echt uit moet om een formulier te halen, ookal blijf je niet overnachten. Toch waren wij de enige in de bus die dat deden en reed deze dus ook gewoon door. Vanaf dat punt dus weer wachten op de volgende bus.. dat duurde 45min. Er werden ons taxi´s aangeboden, maar bugetreizigers als we zijn, gingen we daar niet op in. Zelfs niet toen een borderpatrol inclusief dikke gun ons kwam vertellen dat de taxi écht veel sneller was. Mhhh.. was dat een dreigement? Toen waren we eindelijk in het stadje, moesten we daar de bus pakken naar het park. Uiteindelijk hebben we er dus 2,5 uur over gedaan.. dit moesten we op de terugweg toch anders doen.

Het Braziliaanse park was kleiner, maar wel veel commercieler. Hier worden helicopterrides over de falls aangeboden en allerlei andere safari´s etc. Het park leek wel een ander doel te hebben dan in Argentinie. In Brazilie liepen de parkrangers je alleen maar dure trips aan te prijzen, in Argentinie maakte ze je attent op het wildlife dat te zien was in die en die boom. Desondanks genoten van wederom een bijzonder uitzicht op de watervallen, met regenbogen, blauwe luchten... erg fotogeniek. Nog even wat gesnackt op een terras met mooi uitzicht en weer op naar Puerto.

De terugweg dachten we slimmer aan te pakken. We namen nog twee vriendelijke Zuid-Koreanen op sleeptouw en kregen wederom van een borderpatrol inclusief dikke gun het advies een taxi te nemen. Nee, bedankt.. Al met al duurde de terugweg 1,5 uur, we kunnen weer trots zijn op onszelf. Eenmaal in het hostel even Tv gekeken en werden we op de hoogte gebracht van de Swinefluw... op CNN wordt er best heftig over gedaan. We houden het wel in de gaten en snappen het tenmiste als ze hier ook opeens met mondkapjes gaan lopen.

Daarnaast is hier nog ander groooot nieuws, namelijk dat Maxima ´op de troon´ komt, njaa.. onze Alex natuurlijk. Volgens hier gaat Beatrix op Koninginnedag bekend maken dat ze er eindelijk de brui aan geeft. Heel de bruiloft van 02-02-2002 weer voorbij zien komen, inclusief traan. Het kan je maar bezig houden..

Toch jammer, want op onze oranjedag zitten wij hoogstwaarschijnlijk in Uruguay. Al weet ik ook niet of ze er hier iets aan doen.. maar toch! ´s Avonds in ieder geval weer lekker gegeten met drie gitaristen op de achtergrond. Naast ons de Zuid-Koreanen die hun pasta bolognese naar binnen slurpten. Niet normaal... Bovendien kon er maar één gebrekkig engels, hoe red je het hier dan? Wij voelen ons al verschrikkelijk niet begrepen met de paar woorden Spaans die we naast ons engels kunnen. We kunnen niet wachten op de talencursus in Buenos Aires!

Nu zitten we overigens te wachten op de bus.. het is nu 11 uur, en deze vertrekt tegen Half 4. Ons hostel zijn we al uitgeschopt, dus zitten we onse tijd hier maar te doden. Komt wel goed! Zo 17 uur in de bus naar Buenos en dan pakken we direct de boot naar Colonia de Sacremento, Uruguay.

Klik hier voor de foto´s

Mams, paps, john enm britt... nog veel plezier op Ameland!!
Ard & Jur, groetjes aan Oma en hopen op een zonnestraaltje!
Berno & Astrid, nog 3 nachtjes slapen voor Xfactor ;)
Tiny, die handdoeken van de Xenos liggen al in de prullenbak!
Tess & Jo, miss you too! Veel succes as weekend!! Kampioenen!!
Meike, hoe kon ik jou nou overslaan? Hoop dat het me vergeven is ;)
Jeroen, veel plezier met het Nederlandse zonnetje!
Bianca, alles ok met je sciptie??? Inderdaad gehaald... jippie!!!
Marcel & Mandy, jullie tips en spulletjes zijn ech té handig!! THANKS!
Mac, Sjoerd en deck, geen kapper te vinden hier!
Paps, gewoon lekker neerlegen dat werk en de zon opzoeken!
AM, woei nog maar even rust en dan beginnen! Spannend!!
Sabber, kantoorchick.. gaat de stage goed?

Marcel & Mandy

We lezen dat jullie echt volgens het boek South America on a budget leven. Goed om te horen! Die trails en watervallen maken ons echt enthousiast om daar ook eens een kijkje te gaan nemen. Zou Mandy dan toch haar zin krijgen?? Jasper; super dat je dat tentamen hebt gehaald! Er zal wel een last van je (brede) schouders zijn gevallen... Jammer dat jullie niet bij de buluitreiking konden zijn, we vieren het wel gevierlijk als jullie terug zijn!

Kus Marcel en Mandy

ps CNN is zoiets als de Story hier, zal wel meevallen allemaal...

Lous

Hai Nick en Jasper,
Wat een prachtige verhalen en de foto zijn ook super! Die foto van jou met je waterval Nick, is echt prachtig!
Wat hebben jullie al een hoop gezien en meegemaakt.. Geniet van alles! Kijk uit naar de volgende verhalen!
Kus Loes

Sabber

Schat!!

Wat super om de verhalen van jou te lezen.. Ool de foto's vind ik super.. Ik ben jaloers, echt waar..wat is het mooi daar!

Hier in mijn stoffige kantoortje zit deze arbeider hard te werken! Gelukkig zijn er altijd jou verhalen die me door de week heen slepen;).. Nee het is hier best leuk.. alleen kan deze meid wel wat meer vrijheid gebruiken! Geniet nog even daar en maak mij blij met nog zo'n mooi verhaal!!

Kus

Steffie

Hey Sjnicky en Jasper!'

Super om (op een treurige ochtend in het bestaan van de loonslaaf) op de hoogte te blijven van jullie mooie verhalen over kabbelende watervalletjes, moordlustige racoons en Zuid-Amerikaanse roddels over ons koningshuis! Mooie verhalen! Hier doet de zon haar best om morgen in ieder geval de temperatuur boven de 15 graden te krijgen....zodat we met z'n allen in de buitenlucht een dansje ter gelegenheid van Bea (en haar troonafstoting?????) kunnen wagen! Oranje mondkapje erbij tegen de Swinefluw en gaan met die banaan!

Geniet ze nog jullie! Keep up the good stories!

Kus Steffie

Bianca

Wederom WAUUUUUUUUW!! Ik heb het gevoel dat ik in herhaling val ;)

Jullie verhalen vormen steeds een aangename onderbreking bij het schrijven van mijn scriptie :) Wat by the way wel goed gaat nick, alleen zal de tijd mijn grote vijand worden schat ik :S

Maar, genoeg daarover, jullie MOETEN lekker genieten samen. Wat overigens zo te lezen en zien wel prima lukt tot nu toe. Ga zo door zou ik zeggen!

Liefs Bianca

Michel

Ha mijn lieve Nick en Jap,

Er wil haar uit m'n neus groeien, de Suzukiman heeft
koninginnedag bedorven, cavia weggelopen lees ik
in de Culemborgse Courant, het regent als ik wil dat
de zon schijnt, de vrouw is vaak moe, de poes zeurt
steeds om eten, Wilders blijft maar malle dingen
roepen, de vogels schijten mijn nieuwe auto onder,
schiet een knoopje van mijn overhemd, de klienten
komen steeds maar met nieuwe problemen, het gras
groeit harder dan ik wil, de reiger eet de vijver leeg.
Kortom, ik heb 'm goed zitten!
Wat is het dan fijn om zo'n fris, enthousiast, opwek-
kend reisverhaal van jullie te lezen. Mijn binnenste
zingt dan hard (vrij naar smeerlap Gorden) ''kon ik
maar eeeeeven bij jullie zijn, kon ik maar even wat
aan jullie vra-a-a-agen''.

Vadertje

Ardy

Lievies, Het watervalverhaal en de fotoos heb ik meerdere malen gelezen en bekeken maar er nog niet gereageerd. Moet ik vlug doen want ik verwacht al een nieuw verhaal uit Uruguay. Ik leef en geniet met jullie mee. Het leuke nieuws uit Nederland is dat Rachel Jamal en Lisa in de finale van de X factor zijn beland. De groetjes van Jur Oma en Ardy