Jasper & Nicky in Zuid-Amerika

Ilha Grande

Hallo allemaal, hier weer een berichtje van ons! Allereerst bedankt voor al jullie reacties! Echt zo leuk om dat in het verre Zuid-Amerika te lezen! Op dit moment zitten we alweer in Argentinie. Om precies te zijn in Puerto Iguacu. Vlak over de grens van Brazilie om de mooie Iguacu falls te bekijken. Gister zijn we hier aangekomen na een lange busreis van zo´n 24 uur.

Maar laten we beginnen waar we geeindigd waren, bij het laatste avondje Rio. We hebben met Anne in een typisch braziliaans restaurant gegeten, waar de obers om de paar minuten langskomen met spiezen waar vlees aan zit. Heerlijk gegeten en ook gezellig gepraat.Over de mooie kanten van Rio, maar ook over de donkere. Verhalen gehoord over gewapende overvallen op hostels, straatroven op klaarlichte dag, corrupte politie en ga zo maar door. We hebbenhet geweldig gehad in Rio,maarwarener tochniet erg rouwig om dat we weerverder trokken. Het constant om je heen moeten kijken en weten dat je de spullen die je bij je hebt ook zokwijt kan zijn, is een gevoel waar we maar moeilijk aan konden wennen. Op naar Ilha Grande! (spreek uit als Ilha krantje)

De volgende ochtend regende het heel hard! Alle straten van Rio verlaten, geen flanerende jongens en meisjes op de standen, maar zwervers die massaal beschutting zoeken domineren het straat beeld.Een triets gezicht, van een stad die zo mooi is als de zon schijnt!En wij, wij lopen met onze backpack, opweg naar de bus die ons naar het tropische Ilha Grande gaat brengen! Nja, niet direct natuurlijk, eerst naar het busstation van Rio... Deze busreis bleek achteraf een soort favellatour te zijn, weer onze ogen uitgekeken.

Na een drie uur durende busrit langs de indrukwekkende Braziliaanse oostkust komen we aan in Angra dos Reis. Vanaf hier moeten we de boot naarilha Grande pakken. De boot die twee uur geleden al vertrokken is, omdat het blijkbaar een nationale feestdag was. Oeps! Gelukkig blijkt er ook een catamarran te gaan die ook nog eens veel sneller is. Prima!We besluiten om meteen maar de kaartjes voor de terugweh naar Rio te regelen. (Om 9 uur de eerste catamarran vanaf ilha grande die er ongeveer 40 min. over doet. Dan om 10 uur de bus naar Rio (3 uur) zodat we mooi op tijd zijn voor de bus van half 2 naar Foz do iguazu die we al,a 70 euro pp,geboekt hadden. Wel een beetje krap dachten we nog. Maar volgens de verkoper zou het mak-ke-lijk lukken, ´iedereen doet het zo´! Wie zijn wij dan nog om er tegen in te gaan.) Op naar ons tropische eiland!

Na een half uur op de boot zagen we,door de nog steeds gestaag vallende regen heen,het prachtige eiland opdoemen. Nicky zag inmiddels een beetje groen.. Eenmaal op het eiland bleken de onverharde straten (er mogen hier geen auto´s komen) in modderstromen verandert te zijn.Toen de bedden in het hostel ook nog eens bleken te ruiken naarmatrassen en kussens waar heeeel veeel mensen op hebben liggen zweten,zonk ons toch wel even de moed in de schoenen. Was dit eiland wel echt zo geweldig? Na een lekker gerecht van plaatselijk garnalenen een drankje in de hangmat op ons balkon was het humeur al wat opgeklaard.

Toen de volgende dag de zon ook nog eens uitbundig bleek te schijnen kon het al helemaal niet meer stuk. We besloten om een wandeling naar ´lopez mendez´, één van de mooiste stranden op Ilha Grande, te maken. Door Anne warenwe tussen neus en lippen door al gewaarschuwd dat het een best pittig stuklopen was. Dat bleek, na2 en een half uur klimmen en klauteren over de glibberige paden waren we er nog niet. We waanden ons Jack en Kate uit Lost op onze hoede voor zwarte rook, the others en ijsberen, maar wat was het eiland mooi zeg! Prachtige uitzichten op kleine verlaten strandjes, vogels in alle kleuren in de palmbomen, gigantische blauwe vlinders enapen die boven ons in de bomen zaten te chillen. Een half uurtje later kwamen we aan op het strand. Ze hadden niks teveel gezegd, wit zand, palmbomen en gigantische golven waar op gesurfd werd. Helaas konden we niet al te lang op ons handdoekjes (sneldrogende handoeken drogen overigens absoluut niet snel)blijven liggen als we voor zonsondergang weerterug in ons hostel wilden zijn. Op de terugweg goed de pas er in gezet en binnen twee uurtjes lagen we weer in onze hangmat.

De volgende dag hebben we een aantal ruines(het eiland was voorheen een gevangenis)bekekenen weer heerlijk op het strand gelegen.Vrijdag was het helaas al weer tijd om terug naar hetvaste land te gaan. Om 8:50 stonden we keurig met onze bagage bij de boot. Om9:00 stonden we nog steeds keurig met onze bagage bij de boot.Toen om 9:15 de boot eindelijk in beweging kwam begonnen we´m al een beetje te knijpen. Een uurtje later kwamen we bij het busstation aan en hadden we de moed al een beetje opgegeven. Maar onze bus bleek er nog te staan (deze zou eigenlijk om 10 uur al gaan)! Ze gingen zelfs nog even tanken waardoor we uiteindelijk omhalf 11 op weg waren. Oeh, zouden we de busvanuit Rio nou wel halen. Wat een stress wat een stress ;) Gelukkighad de chauffeur flink het tempo er in en kwamen weruim op tijd in Rio aan.Daar stond onze bus naar Foz de Iguacu al bijna op ons te wachten en konden we 24 uur gewoon.. zitten...Dit is overigens wel echt de max! Wat een rit! Van bil naar bil, maar opzich wellekker geslapen.

In Foz aangekomen, waren we er natuurlijk nog niet! Wij hebben namelijk besloten in het goedkopere en mooierePuerto Iguacu te verblijven. Weer met de bus, toen weeeer een andere bus. Deze dropte ons bij de exitborder van Brazil, stempel gehaald.. weer in een andere bus naar de grens van Argentinie waar gelukkig de hele bus uitstapte en we weer een stempel moesten halen, zo raakt het paspoortje al aardig gevuld!Eindelijk in Puerto en dan blijkt ons hostel gelukkig recht tegenover het busstation te zitten. Alles bij elkaar opgeteld een reis van 31 uur, behoorlijk gaar dus! Even een hapje gedaan en vooral een beetje bijgekomen. Vandaag naar de watervallen geweest, supermooi! Daarover later meer!

Klik hier voor de foto´s!

Tineke

Wat een reis zeg. Goed te lezen dat jullie zijn aangekomen. Heerlijk al die avonturen. Het lijkt net of we er gewoon bij zijn. Jullie schrijven ook zo gezellig.Zoveel verschillende indrukken. Als jullie dit lezen zijn jullie die reis alweer vergeten en op weg naar het volgende avontuur. Kus XXXXX Mams

Ardy

Wat een leuke beschrijving van de reis, zo reis ik ook een beetje mee, zonder zoveel te lopen, te bussen en soms te stressen. En van de uitleg dat je Ilha Grande uit moet spreken als Ilha krantje en het feit dat “sneldrogende handdoeken niet snel drogen” word ik helemaal blij, hahahahaha.
Ben benieuwd wat jullie (en ik dan ook) nog meer gaan zien en meemaken, maar het begin is al heel leuk.
Je wilde ook wat nieuws uit Nederland weten. Nou wereldnieuws is dat er een varkensgriep is in Mexico. Het weer is vorige week haast tropisch geweest en nu lijkt het wel herfst. Bij de X factor zijn tot op heden Whatever, Jamal, Rachel, Roan, Lisa en Hester nog over. Jur is (gelukkig weer) hard bezig aan zijn boot, Oma smult van jullie verhalen, Pa Ma John en Britt genieten op Ameland en ik VUT er op los dat het een lieve lust is.
Bedankt en ik kijk uit naar het volgende verslag en foto’os.
Lieve groet van Jur en Ardy

john

heerlijk dat jullie het zo naar jullie zin het is zo erg dat ik het gevoel heb dat ik nu lekker met jullie aan het mee reizen ben xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx je broer john

Berno en Astrid

Wauw lieverds, wat een avonturen :D Super benieuwd naar de foto's.

Dikke kus en wij denken aan jullie!

tiny

owww my GOD...drogen de snel opdroogbare handdoeken écht niet snel...??!!Ellenduh....!! maar je krijgt r wel wat moois voor terug...ahhhh heerluk!ik waan me met jullie op dat strand...!!24 uur dus de max om te travellen..ok staat genoteerd in mn reisplanning....thanx dat jullie dit al even voor me 'uitvinden'....en nu lekker sjilluh in Argentina....!!toppiejjj!!

Tessa

Poeh! Heftig allemaal, maar klinkt super. Ik mis je wel hoor Nick.. denk soms ineens.. nee, kan dr niet bellen. Bah. Maar heerlijk dat je lekker op reis bent, ben stikjaloers.
Fijn weer van jullie te horen. Heel veel plezier en kijk uit naar de foto's.
Van die lange busreizen staan mij ook te wachten.. oei! haha.

Dikke kussen

Jolise

Wauw wat een verhalen weer, wordt er bijna moe van als ik het lees! Maar het klinkt allemaal helemaal geweldig!!! Ook ik ben jaloers! Ben heel benieuwd naar de foto's, ik wil eiland krantje wel eens zien!! Mis je Slickje.. gelukkig hebben Tess en ik elkaar nog :)

Kussies!

Meike

Aloha! Wat klinkt jullie reis goed tot nu toe! Mooie foto's ook. Jappie, jammer dat ik je niet meer gezien heb voordat je weg ging, maarja, ik woon dan natuurlijk ook heeelemaal aan de andere kant van t huis, helaas... Heel veel plezier met alles, en ik blijf jullie reisverhalen natuurlijk trouw lezen. Liefs vanuit Huize ebb!xx

Henry

Hoi Nicky&Jasper,
Naast ons andere communicatiekanaal maak ik ook graag gebruik van dit mooie medium. Erg leuk om regelmatig jullie verslag te lezen met foto's en dan weer de reactie van iedereen. Het valt me op dat zo veel vrienden jaloers zijn. Gelukkig in positieve zin en niet de verkeerde jaloezie (afgunst). Het is ook een bijzonder avontuur en geen wonder dat iedereen ook zoiets graag zou doen en nogmaals fantastisch dat jullie de tijd nemen om het NU te doen. Als je nagaat wat jullie in pakweg 10 dagen al hebben meegemaakt, komt er nog zo veeeel. Lopen jullie met het budget ook een beetje op schema? Veel plezier en tot het volgende verhaal. x Papa

jeroen

wauw lekker verhaaltjes, het wordt hier al een beetje zonnig als je dit leest. have fun! groetjes & kusjes uit huize ebb

Bianca

WAUW!!! Dat is het het enige woord wat ik kan uitbrengen als ik jullie verhalen lees en de foto's zie... Echt super dat jullie dit 'gewoon' doen! En wat een ervaring zeg, echt te geweldig! Hoewel ik mezelf nog niet met een rugzakje zie rondreizen, moet ik zeggen dat jullie verhalen me toch wel echt aangrijpen. Dat is eens iets anders als the simple life in Eindhoven ;) Nogmaals, vind het top jullie verhalen te lezen, ik klik het nieuwe mailtje met de tekst 'een nieuw verhaal' van Jasper&Nicky graag open. Hier is het namelijk momenteel (weer) regenachtig en er gebeurt weinig spannends tegenover de verhalen van jullie. Vergeten jullie trouwens niet aan onze koningin te denken donderdag ;) Geniet ervan saampjes!

Liefs Bianca

PS> Nick, if you're interested... Je hebt je tentamen IC en rollenopdracht gehaald ;) Kussie