Jasper & Nicky in Zuid-Amerika

Dat was Rio de Janeiro

Daar zijn we weer, nog steeds vanuit het zonnige Rio!
Zoals we in het vorige blok al noemden zouden we gezellig een drankje gaan doen met Anne (de ex collega van Nicky) Doordat het uploaden van de foto´s op het blog wat langer duurde dan gepland (Langzame internetverbinding is hier duidelijk een pleonasme) gingen we voor het avond eten maar even voor een snelle en vooral vette pizza. Rond een uurtje of tien werden we opgehaald door Anne, die niet alleen was, maar ook haar Braziliaanse vriend mee had. Met de auto zijn we naar haar appartement gereden. Een op dat moment kaarsverlicht appartement omdat de stroom was afgesloten. Ze had ongeveer 2 maanden geleden een rekening niet betaald, omdat ze die niet hadden opgestuurd. Afsluiten, doen ze niet moeilijk over.. geeft wel gedoe! Daarna met z´n vieren naar Hide Away, een club met nog andere Braziliaanse vrienden. Daarvoor nog even een biertje gehaald bij een bar, half op straat, heel cool! Binnen, heel gezellig.. leuke dingen meegemaakt! De Braziliaanse meisjes vielen bij bosjes van de alcohol en.. andere dingen?? Waarna de vrienden van Anne stellig ontkende dat dit normaal was. Op de dansvloer iedereen klef met elkaar.. ik bedoel.. wij vinden elkaar ook lief.. maar euhm.. haha! Anyway, geen mannen die hangen aan de bar met een biertje en de dames op de dansvloer. Gezellige avond, toen om 3 uur de vette pizza in onze buik en de jetlag vonden dat het allemaal wel genoeg was werd het tijd om naar huis te gaan. Op de terugweg nog veel geleerd, zo mag je hier na tienen door rood licht rijden. En is het niet verstandig om op de copacabana met de ´meisjes van de nacht´ aan te pappen omdat bij de ´dames´ vaak weinig vrouwelijks is terug te vinden...
Nogmaals, thanks Anne voor de leuke avond!

De volgende ochtend vertrok om 10 uur onze tour door Rio. Met een busje gevuld met backpackers reden we door de straten van deze bijzondere stad. Eerst een uitzichtje hier, watervalletje daar... heel mooi hoor, maar we moeten ons verhaal toch wat inkorten! Natuurlijk ook de Corcovado op, waar de Cristo Redentor op de top staat. We hadden geluk, het was prachtig weer! Heel indrukwekkend! Eenmaal terug bij het busje, bleek onze radio gestolen te zijn. De gids kon er om lachen ´Welcome to Rio´ en besloot dat we de rest van de rit dan maar moesten zingen haha!

De gids heeft ons en nog wat andere uit ons hostel afgezet aan de voet van de Sugerloaf. Eerst een hapje eten en dan bovenop de zonsondergang meepakken. Net op tijd kwamen we aan, waar we de grote zon achter de bergen zagen zakken. Een prachtig wijds uitzicht op een heldere avond. Daarna gewacht totdat het écht donker zou worden en de stad oplichtte door alle kleine lichtjes. Super gaaf! Eenmaal beneden gingen we met de stadsbus terug naar ons hostel. Deze rollercoasteride was op zijn zachtst gezegd al een ervaring opzich. De bussen hier zijn bezit van de chauffeurs, eigenlijk is elke bus een soort franchise. Ze doen ook eigenlijk maar een beetje waar ze zin in hebben. Rare buscultuur dus! Thuis aangekomen weinig meer gedaan, best uitgeteld van de lange dag... heerlijk geslapen!

Zondagochtend was een beetje raar. We beseften ons dat we de volgende dag zouden vertrekken en dat we daarvoor nog een hoop moesten regelen. Bovendien wilde vooral Nicky nog een favellatour (favella=sloppenwijk) doen (Jasper heeft deze 2 jaar geleden al gemaakt). Over die favellatour hebben we wel even nagedacht, het voelde toch een beetje als.. ´aapjes kijken´... Toch vonden we dat het zo´n groot deel van Rio uitmaakt, dat je eigenlijk een onvolledig beeld hebt als je het niet hebt gezien. Toch zien dus!! Hierdoor moesten we wel keuzes maken, kwamen een beetje in de knel met de boot naar Ilha Grande.. keuzes keuzes... uitiendelijk besloten een dag langer in Rio te blijven. Naast het regelen en nadenken, dit laatste overigens vooral op het strand, zijn we ook nog naar de hippiefair geweest. Hier verkopen ze mooie souvenirs voor eigenlijk teveel geld. ´s Avonds besloten we onszelf maar eens te trakteren op een fatsoenlijke maaltijd. In Zaza hebben we heerlijk gegeten, voor een hollandse prijs... moet afentoe kunnen. Aldaar zagen we dat dit vooral een tent was voor de iets meer upperclass Brazilianen. Valet parking, mooie chique mensen, heeeeeerlijk eten... helemaal leuk, maar niet te vaak ;)

Maandagochtend dus de favallatour gedaan, onze ogen uitgekeken! Bizarre leefomstandigheden, aparte favella-cultuur waar the organised crime.. maffia dus, de baas is. Mensen hebben daar internet, water, licht, cabeltv, telefoon.. maar dan wel zonder daar voor te betalen natuurlijk. Ook heeft er ooit een McDonalds gezeten, maar die is er vandoor gegaan toen er een gangwar uitbrak.. watjes.. Ook hadden we het gevoel er elk moment Ze´tje tegen te komen uit Cidade de Deus. We mochten van bepaalde gedeelten geen foto´s maken, trappen waar veel drugs gedeald zou worden en de bikerman´s, welke allen drugskoerier zouden zijn. Het klinkt allemaal niet erg mooi, maar zonder deze drugsgangs zou de orde er waarschijnlijk ver te zoeken zijn. De gangs zorgen ervoor dat het rustig blijft zodat de politie zich niet met de favella gaat bemoeien en de gangs rustig hun ´werk´ kunnen blijven doen .

Na deze tour weer veel dingen geregeld, de busrit naar Foz de Iguacu en een hostel op Ilha Grande, boodschapjes etc. Praktisch bezig geweest! Onszelf daarna maar weer getrakteerd op een heerlijk middag strand. Vervelend... Vanavond gaan we uit eten met Anne, gezellig! Morgenochtend vetrekken we naar het tropische eiland Ilha Grande!

Liefs voor iedereen daar en tot de volgende blog!

Klik hier om de foto´s te bekijken

Sabber

Heerlijk om mijn stagedag te beginnen met van die fijne verhalen;)

Have fun in Ilha Grande!

Sjoerd

Zouden jullie nou wel naar Ilha Grande gaan? Ziet er nou niet echt uit alsof het daar relaxed, zonovergoten en tropisch is...;)
Leuk om de verhalen te lezen Jap en Nick! Mooi dat het zo goed bevalt tot nu toe. Lijkt me inderdaad wel apart om een "tour" door de sloppenwijken te maken.

Het enige wat me dan weer verbaasd is dat Jap nog steeds met zijn weelderige lokken op de foto's staat (hebben ze daar geen tondeuse, held? :D) Ik kijk alweer uit naar een volgend verhaal! X Sjoerd

Goedieth

Stelletje reizigers....mijn persoonlijke helden wel te verstaan..!! wat een prachtig reisverslag...en nogmaals, ik ben niet jaloers, nicht, njet, no way hozée!!super om te lezen! enjoy! dikke zoen

Wouter

Heej Nick en Jap, echt leuk om jullie reisverslagen te lezen! Het straalt er echt vanaf dat jullie het naar je zin hebben daar! Geniet er van!

Groetjes vanuit Rotterdam ;)

Marc

Hartstikke leuke verhalen, ben benieuwd wat er nog volgt:D
Verder ben ik het gruwelijk eens met sjoerdje...tondeuse!! t is daar toch vrij warm zou ik zeggen!
Doe ze de groeten daar op Ilha Grande! xx

Marcel en Mandy

Klinkt erg goed allemaal! Het lijkt erop dat jullie volop genieten, goed zo! Nu al een wijziging in jullie reisschema; we zijn benieuwd wat er aan het einde van jullie originele plan over is ;). We zijn benieuwd naar de volgende verhalen en foto's! Kus

Michel

Ha luitjes,

Dank voor jullie vrolijke, zonnige verhaal. Doet onze
reishormonen opspelen, maakt zin om het werk neer
te leggen en zelf een noorderzonnetje te pakken.

Keep on travelling! Groet en liefs van vadertje.

Anne-Marie

Heeey Nick en Jasper!
Leuk om jullie verhalen te lezen!
En top dat jullie het zo naar jullie zin hebben!
Veel plezier met de volgende belevenissen!!
Ben benieuwd hoe Ilha Grande is, maar aan de foto's te zien kan het niet mis!
Hele fijne reis verder samen!
Liefs Anne-Marie

Marco

Hi allebei!

Leuke verhalen!! Fijn dat alles zo goed gaat en dat jullie het naar je zin hebben daar :) Ook de foto's zien er top uit! En wat je betreft die weelderige lokken van je Jap... lekker laten hangen! Oost west, mat best ;) Heel veel plezier samen en we zijn benieuwd naar de volgende verhalen! zoen